Skip to main content

Curso en Xalapa - programa

La línea de Educación para la Sustentabilidad
del Instituto de Investigaciones en Educación
de la Universidad Veracruzana
invita interesadas/os a inscribirse en el curso

Ontografías y modos de existencia:
¿cómo componer un mundo común?

Impartido por Hilan Bensusan
Departamento de Filosofía
Universidad de Brasilia

Este es un curso sobre cómo pensar las conexiones ecológicas entre los humanos y su alrededor a partir de dos ideas clave: la idea de que se existe de diferentes modos (y no solo que hay distintas cosas que existen) y la idea de que no hay una naturaleza con fronteras ecológicamente estables. Las dos ideas están asociadas al trabajo de Bruno Latour en libros como Políticas de la naturaleza (1999), Nunca hemos sido modernos (1993) y Guerra y paz entre microbios (1984). Recientemente, Latour se ha involucrado en un proyecto – “Enquete sur les modes d’existence” (http://www.modesofexistence.org/) - que pretende investigar la modernidad para encontrar maneras de construir un mundo común. Para tanto, es necesario considerar la confluencia política de diferentes modos de existencia; pensar la relación política con la naturaleza, una relación que no sea de indiferencia y tampoco de sumisión. El proyecto de “An Inquiry into Modes of Existence” (AIME), con el libro impreso y el libro virtual aumentado, es la base del curso.

El curso girará en torno de la idea de ecología política como la concibe Latour. Para tanto, nos concentraremos básicamente en el libro AIME – que está disponible en inglés y francés – además de discutir otros elementos del universo de Latour. Los encuentros estarán constituidos de dos partes: en la primera haremos una exploración de las ideas de capítulos de AIME y en la segunda un grupo tratará de presentar un tema o obra asociada al proyecto de AIME.

Público: Estudiantes de licenciatura y posgrado, profesores y público general interesado en ecología, metafísica, antropología y/o filosofía contemporánea.

Periodo del curso: 12 de febrero a 3 de abril de 2014
Día y horario: los miércoles, de 16 a 20 horas (total de 32 horas)
Cupo máximo: 25 personas

Inscripciones gratuitas con Juliana Merçon julianamercon@gmail.com


Cronograma y temario

12 de febrero: Encuentro de introducción a los temas del curso y al proyecto AIME. Presentación, Políticas de la naturaleza (1999), Souriau (2009): los modos de existencia.

19 de febrero: AIME 1, 2, 3 y presentación sobre Latour (2008) y Tarde (2006): la idea de sociedades y alianzas no humanas.

26 de febrero: AIME 4, 5, 6 y presentación sobre Simondon (2005): la allagmática y la individuación.

5 de marzo: AIME 7, 8 y presentación sobre Harman (2009): la metafísica de Latour.

12 de marzo: AIME 9, 10 y presentación sobre Harman (2010): el objeto cuádruple.

19 de marzo: AIME 11, 12, 13 y presentación sobre Morton (2013): los hiperobjetos y la ecología sin naturaleza.

26 de marzo: AIME 14, 15, 16 y presentación sobre Ingold (2011): sobre estar vivo.

3 de abril: Conclusión: discusión final


Bibliografía y otros recursos

Latour:
Latour, B. (2012) Enquête sur les modes d’existence: une anthropologie des modernes. Paris: La Découverte.
AIME: http://www.modesofexistence.org/)
Latour, B. (1984) Les Microbes: guerre et paix, seguido de Irréductions, París: Métaillé.
Latour, B. (1993) Nunca hemos sido modernos – ensayo de antropología simétrica, Madrid: Debate.
Latour, B. (1999) Políticas de la Naturaleza – por una democracia de las ciencias, Barcelona: RBA.
Latour, B. (2008) Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial
Latour en español: http://www.brunolatourenespanol.org/02_09_libros_cronologia.htm

Al rededor:
Harman, G. (2009) Prince of networks – Bruno latour and metaphysics, Melbourne: Re-press.
Harman, G. (2010) L’objet quadruple – une métaphysique des choses après Heidegger, Paris: PUF.
Ingold, T. (2011) Being alive – Essays on movement, knowledge and description, New York: Routledge.
Morton, T. (2013) Hyperobjects – Philosophy and Ecology after the End of the World, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Simondon, G. (2005), L'individuation à la lumière des notions de formes et d'information, Paris: Jérôme Millon. (en español por Buenos Aires: Cactus)
Souriau, E. (2009) Les différents modes d’existence, Paris: PUF.
Tarde, G. (2006) Monadología y sociología, Buenos Aires: Cactus.


Hilan Bensusan es profesor en el Departamento de Filosofía de la Universidad de Brasilia donde enseña metafísica y filosofía contemporánea. Fue profesor e investigador invitado en la Universidad de Paris 8, Universidad de Nottingham, Universidad de Madras a Chennai en los últimos 3 años. Publicó dos libros de filosofía y 30 artículos, recientemente en Speculations, International Journal of Philosophical Studies, Acta Analytica, Theoria, Logica Universalis, Anarchist Developments in Cultural Studies y O-Zone.

Comments

Popular posts from this blog

Hunky, Gunky and Junky - all Funky Metaphysics

Been reading Bohn's recent papers on the possibility of junky worlds (and therefore of hunky worlds as hunky worlds are those that are gunky and junky - quite funky, as I said in the other post). He cites Whitehead (process philosophy tends to go hunky) but also Leibniz in his company - he wouldn't take up gunk as he believed in monads but would accept junky worlds (where everything that exists is a part of something). Bohn quotes Leibniz in On Nature Itself «For, although there are atoms of substance, namely monads, which lack parts, there are no atoms of bulk, that is, atoms of the least possible extension, nor are there any ultimate elements, since a continuum cannot be composed out of points. In just the same way, there is nothing greatest in bulk nor infinite in extension, even if there is always something bigger than anything else, though there is a being greatest in the intensity of its perfection, that is, a being infinite in power.» And New Essays: ... for there is nev...

Talk on ultrametaphysics

 This is the text of my seminar on ultrametaphysics on Friday here in Albuquerque. An attempt at a history of ultrametaphysics in five chapters Hilan Bensusan I begin with some of the words in the title. First, ‘ultrametaphysics’, then ‘history’ and ‘chapters’. ‘Ultrametaphysics’, which I discovered that in my mouth could sound like ‘ autre metaphysics’, intends to address what comes after metaphysics assuming that metaphysics is an endeavor – or an epoch, or a project, or an activity – that reaches an end, perhaps because it is consolidated, perhaps because it has reached its own limits, perhaps because it is accomplished, perhaps because it is misconceived. In this sense, other names could apply, first of all, ‘meta-metaphysics’ – that alludes to metaphysics coming after physics, the books of Aristotle that came after Physics , or the task that follows the attention to φύσις, or still what can be reached only if the nature of things is considered. ‘Me...

Memory assemblages

My talk here at Burque last winter I want to start by thanking you all and acknowledging the department of philosophy, the University of New Mexico and this land, as a visitor coming from the south of the border and from the land of many Macroje peoples who themselves live in a way that is constantly informed by memory, immortality and their ancestors, I strive to learn more about the Tiwas, the Sandia peoples and other indigenous communities of the area. I keep finding myself trying to find their marks around – and they seem quite well hidden. For reasons to do with this very talk, I welcome the gesture of directing our thoughts to the land where we are; both as an indication of our situated character and as an archive of the past which carries a proliferation of promises for the future. In this talk, I will try to elaborate and recommend the idea of memory assemblage, a central notion in my current project around specters and addition. I begin by saying that I ...